Grudzień 08, 2021, 14:34:59 pm

Autor Wątek: AKUMULATORY MOTOCYKLOWE  (Przeczytany 9939 razy)

Offline Morty

  • F650GS '03
  • 120 km/h
  • ***
  • Wiadomości: 423
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń
Odp: AKUMULATORY MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 23, 2020, 13:55:17 pm »
To ja jeszcze trochę rozszerzę pytanie Vengosha na przykładzie akumulatora YB12AL-A2 (kwasówka) produkcji Yuasy, Exide'a i Tuborga.

Wszystkie z nich mają nie tylko takie same wymiary i pojemność (12,6 Ah), ale też identyczny wygląd - nie tylko samo "pudło" aku, ale też taki sam kształt górnej pokrywy, listwy z odpowietrznikiem, korków, etc. Dla każdego z nich producenci podają jednak różne prądy rozruchu w normie CCA:
- Yuasa: 150 A,
- Exide: 165 A,
- Tuborg: 180 A.
Patrząc na te wartości wybieram Tuborga, ale patrząc na markę skłaniałbym się do Yuasy (jakoś tak mi się najlepiej kojarzy - może to kwestia marketingu i lektury innych forów).

Alien, jak to wygląda z pozycji praktyka? Czy te trzy akumulatory to jeden i ten sam ch... tylko w innym (choć takim samym ;) ) opakowaniu? Czyli czy producent na pudełku może napisać wszystko?  :hmm:

Offline Kazek

  • 180 km/h
  • ****
  • Wiadomości: 551
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Rynarzewo HBTHRV
Odp: AKUMULATORY MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 23, 2020, 16:00:22 pm »
Spójrzcie co podają producenci aut w tzw katologowym spalaniu, czy chodźby producenci  interkomów w temacie zasięgu. Jeśli chodzi o akumatory pewnie też każdy producent manipuluje danymi.  Prąd rozruchu zależy chodźby od temperatury itp. 

Offline Fred. X

  • 180 km/h
  • ****
  • Wiadomości: 626
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: AKUMULATORY MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 23, 2020, 16:19:14 pm »
Z reguły podają parametry z warunków laboratoryjnych a nie użytkowych/realnych

Offline Morty

  • F650GS '03
  • 120 km/h
  • ***
  • Wiadomości: 423
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń
Odp: AKUMULATORY MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 23, 2020, 17:07:21 pm »
{...] Prąd rozruchu zależy chodźby od temperatury itp.

Zgadza się, dlatego norma CCA (podawana przez każdego z powyższych producentów) jest określona dla temperatury -18°C. Dlatego można ze sobą porównywać te wartości. Pytanie na ile można być pewnym tego, co jest w specyfikacji i dlaczego - w tym konkretnym przypadku - najbardziej uznana, więc i najbardziej wiarygodna (wg mnie, mogę się mylić) marka ma najniższy prąd? ;)

Offline Kazek

  • 180 km/h
  • ****
  • Wiadomości: 551
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Rynarzewo HBTHRV
Odp: AKUMULATORY MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 23, 2020, 17:17:07 pm »
Ponieważ jest najbardziej uczciwa? 

Offline Morty

  • F650GS '03
  • 120 km/h
  • ***
  • Wiadomości: 423
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń
Odp: AKUMULATORY MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 23, 2020, 17:49:08 pm »
No okej Kazek, myślimy tak samo, bo właśnie to miałem na myśli pisząc, że Yuasa jest dla mnie najbardziej wiarygodna ;) Z drugiej strony ani Exide, ani Tuborg to nie jest chiński NoName, żeby aż tak przycinać ;)

Ale jestem ciekaw zdania praktyka, bo póki co tylko teoretyzujemy (przynajmniej ja). Nie mam zbyt dużego pojęcia o akumulatorach, ale może to działa jak w innych tematach - mniej wysilone mechanizmy wytrzymują dłużej (wytrzymują - czyt. zachowują swoje nominalne parametry), te bardziej wysilone - krócej ;) Podkreślam - nie wiem, nie znam się, gdybam.

Offline Kazek

  • 180 km/h
  • ****
  • Wiadomości: 551
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Rynarzewo HBTHRV
Odp: AKUMULATORY MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 23, 2020, 18:41:22 pm »
Żeby było jasne też gdybam  :) 

Offline Derkoś

  • Honda VFR800X Crossrunner
  • Moderator Globalny
  • 300 km/h
  • *****
  • Wiadomości: 7401
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń Podgórz
Odp: AKUMULATORY MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 23, 2020, 20:04:10 pm »
Tutaj mi się wydaje ciężko jest cokolwiek porównać bo u każdego z nas będzie taki akumulator żył swoim życiem , i Jan długo będzie dawał radę zależy od wielu czynników, temperatury, ilości używania motocykla , alternatora ,regulatora itd... przynajmniej tak mi się wydaje

Offline AlienMotoSerwis

  • 20 km/h
  • *
  • Wiadomości: 61
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Ryńsk
Odp: AKUMULATORY MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 23, 2020, 22:01:41 pm »
To ja jeszcze trochę rozszerzę pytanie Vengosha na przykładzie akumulatora YB12AL-A2 (kwasówka) produkcji Yuasy, Exide'a i Tuborga.

Wszystkie z nich mają nie tylko takie same wymiary i pojemność (12,6 Ah), ale też identyczny wygląd - nie tylko samo "pudło" aku, ale też taki sam kształt górnej pokrywy, listwy z odpowietrznikiem, korków, etc. Dla każdego z nich producenci podają jednak różne prądy rozruchu w normie CCA:
- Yuasa: 150 A,
- Exide: 165 A,
- Tuborg: 180 A.
Patrząc na te wartości wybieram Tuborga, ale patrząc na markę skłaniałbym się do Yuasy (jakoś tak mi się najlepiej kojarzy - może to kwestia marketingu i lektury innych forów).

Alien, jak to wygląda z pozycji praktyka? Czy te trzy akumulatory to jeden i ten sam ch... tylko w innym (choć takim samym ;) ) opakowaniu? Czyli czy producent na pudełku może napisać wszystko?  :hmm:

Każdy z tych akumulatorów może być badany wg innej normy.
Trzeba by było się zagłębić wg jakiej normy dany producent bada akumulator.

Np prąd Yuasa może być podany wg innej normy:

SAE/CCA       EN/CCA      IEC/CCA      DIN/CCA
200A               180A          130A            110A


Tu macie przykład przeliczeń.

Jak widać opisy na akumulatorach mogą wprowadzać w błąd. To są bardzo duże różnice, wynikają one z czasu jaki muszą wytrzymać akumulatory pod danym obciążeniem.
Np wg jednej normy 10 sekund, a wg innej 30 sekund.

Offline AlienMotoSerwis

  • 20 km/h
  • *
  • Wiadomości: 61
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Ryńsk
Odp: AKUMULATORY MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 23, 2020, 22:26:53 pm »
Nie chciałbym poprawiać profesora Aliena ale kupiłem sobie teraz żelówkę, z racji tego że akumulator AGM z Wilmatu po roku używania nadaje się tylko do śmieci. Być może z powodu rozładowania, o którym Alien pisał ale z drugiej strony mój motocykl nie stoi pod domem czy w blaszaku tylko w garażu pod ogrzewanym domem (w garażu nie rozkręcam grzejników ale temperatury są zdecydowanie dodatnie, myślę że z pewnością nie mniejsze niż 12-15 stopni) i przez trzy miesiące nieużywania mój motocykl nie chciał nawet raz przekręcić rozrusznikiem. Nowy akumulator ma następujące parametry
    Nr handlowy: GB12AL-A
    Zamiennik: YB12AL-A2
    Napięcie: 12V
    Pojemność: 12Ah
    Prąd rozruchowy: 160A
    Polaryzacja: Prawy Plus
    Technologia: GEL
    Wymiary: 136mm x 80mm x 161mm (Wysokość)
    Dodatkowe informacje: Całkowicie bezobsługowy
   
Prąd rozruchowy ma określony na 160A (wspomniana YUASA ma 165A), to chyba nie jest słaba wartość? Czy producent może na ten temat kłamać?

a propo twojego akumulatora, żelowy będzie mocniejszy od zwykłej kwasówki, a AGM mocniejszy od żelowego.

Ja bym ci polecił AGM np EXIDE ETX14AHL-BS lub np Yuasa YTX14AHL-BS
Każdy AGM będzie lepszy od kwasówki (oczywiście mówimy o tej samej pojemności)

Zerknij jaki on ma prąd rozruchowy.
« Ostatnia zmiana: Luty 23, 2020, 22:28:46 pm wysłana przez AlienMotoSerwis »

Offline Morty

  • F650GS '03
  • 120 km/h
  • ***
  • Wiadomości: 423
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Toruń
Odp: AKUMULATORY MOTOCYKLOWE
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 23, 2020, 23:04:41 pm »
SAE/CCA       EN/CCA      IEC/CCA      DIN/CCA
200A               180A          130A            110A

 :notworthy: :notworthy:
A ja głupi myślałem, że CCA to po prostu CCA i tyle :pacpac: